Dag 26 Great Barriër Reef

12 januari 2018 - Parramatta Park, Australië

Weer vroeg op vanmorgen. 6 uur. 7 uur kwam de Uber voor rijden. We werden naar de Reef Terminal gebracht waar we ingecheckt werden voor de Great Barriër Reef snorklingtour bij Passion. We kregen direct koffie en koek aan boord en daarna voeren we 2 uur de Oceaan op. We voeren naar heel donkere wolken en kregen heel grote golven. Gelukkig had ik een zeeziektepil gekocht. Henri niet maar hij had hem ook niet nodig. Sommigen hadden ook nog een papieren zakje nodig... Na heel wat instructies en papieren invullen konden we onze wetsuit aantrekken en masker, flippers en snorkel op doen. Henri ging proberen te duiken, maar dit was toch niets voor hem dus ging hij ook snorkelen. We hadden het al geprobeerd in het zwembad en bij Port Stephens in de Oceaan en dat vond ik heel moeilijk maar hier vond ik het moeilijk om weer boven te komen. Wat adembenemend mooi. Sommigen zagen een schildpad maar wij zagen mooie vissen, grote en kleine, alleen en in scholen. En natuurlijk het koraal. Mooie kleurenen vormen maar ook grijze waaraan je kunt zien dat het rif minder wordt. Ik zag een oester van wel een meter of groter!! En een stuk koraal van 2 à 3 meter wat maar een milimeter per jaar groeit. Ik heb gefilmd met de gopro dus ik hoop dat dat goed is gegaan. Zo ja, dan zal ik het op youtube zetten onder mijn naam. Ik ben aan een band meegegaan met een gids. Je kon ook alleen snorkelen maar dat was voor mij een stapje te ver. Hierna kregen we een lekkere lunch met rijst, salades vlees, etc. En we gingen weer verder varen naar een andere plek op het rif. Er was iemand voor op de boot met haar lunch maar na hele hoge golven lag de lunch overal en nergens. Hierna mochten we weer het water in. We zagen de 3 zusters, 3 riffen naast elkaar. We zagen weer koraal en vissen. Dieptes en stukken waar we maar net over het rif heen gingen. Ik moest oppassen om het rif niet te raken met mijn flippers. Ook had ik een gevecht met een kwalletje. Veel te snel ging het fluitje ten teken dat we moesten stoppen. We moesten 2 uur terug varen maar ondertussen was het prachtig weer, dus geen zeezieken deze keer. We hebben achter op de boot wat liggen zonnen. Na de koffie waren we weer terug in Cairns. We voelden ons vies en zout, dus zijn we naar het zwembad bij het strand gegaan om even te zwemmen en hier waren ook douches om te verkleden. Hier kun je niet in de Oceaan zwemmen door de gevaarlijke kwallen en krokodillen. Helaas had ik mijn hempje verloren, misschien van boord gewaaid???, dus moesten we nog even de Chinese markt op om een t-shirt te kopen. Deze dag was wel een geweldige afsluiter van onze vakantie. Morgen nog een dagje relaxen en dan zaterdag terug vliegen naar Amsterdam via Gangzhou en Beijin.

1. Henny Steenbergen:
    12 januari 2018
    Wat avontuurlijk, jullie hebben straks een hele mooie reis gehad om terug te kijken