Dag 7 rafting, markt en school bezoek

22 december 2017 - Bukit Lawang, Indonesië

Toen ik wakker werd, was Henri al een paar uur op. We kregen een heerlijk ontbijt en hebben de apen die allemaal bij ons zaten, bekeken. Ook de leguanen in de rivier. Na een heerlijk fruittussendoortje en het poedelen onder de waterval, gingen we op weg naar de grotere rivier. Na 10 minuten lopen lag daar een raft van 4 tubes waar we samen opgingen. Dat was gaaf! Het duurde een half uur door heel ruig water. Toen we er waren, konden we bij het hotel uitstappen. Na de lunch gingen we in een tuktuk naar de markt. De weg is een ramp. Hele diepe gaten gevuld met water. Op de markt werd ons duidelijk hoe arm ze hier zijn. De kleren die er te koop zijn willen ze hier nog niet in de kringloopwinkel. Kippen werden er geslacht en de koppen en pootjes kon je apart kopen. We zagen allerlei onbekende vruchten en bekkens waar vissen in zwommen. Het valt ons op dat de mensen heel vriendelijk zijn en bijna allemaal wat tegen ons zeggen, maar ook vernam ik hier weer dat ze niet gewend zijn aan grote blonde vrouwen. Ze lachen om me en tegen me. De man van de tuktuk heeft de hele tijd op ons gewacht en reed ons terug naar het hotel. Maar toen we er bijna waren, kwamen we Sardi en Dodi( de eigenaar van de trekkingcompanie) tegen en ze zeiden dat ze naar het schooltje gingen, of we zin hadden om mee te gaan, ja dus!! Dus weer in de tuktuk, maar nu iets goedkoper terwijl het verder weg is. Dodi was erbij. De mensen waar we mee naar het schooltje gingen zijn mensen met 3 kinderen van 5,9 en 10 die al een jaar aan het reizen zijn. Janine, duitse vrouw van Dodi, heeft het schooltje opgezet en leidde ons rond. Ik wilde vertellen dat Robin onze zoon is en dat Gaby vrijwilliger was bij haar maar ze wist het al. Ze heeft de school laten zien en daarna hebben we gezellig zitten praten, ook met Lizzy erbij. Zij is Engels maar heeft heel lang in nederland gewoont en is nu 2 jaar vrijwilliger op school. Ze vertelden over de Engelse les, ook voor de volwassenen, en over de lessen in afval en recycling en de Jungle. Maar ook hoe het leven hier is. De andere mensen waren van plan om naar de school te gaan en hadden veel speelgoed en andere schoolspullen voor de kinderen bij zich. Wij zullen ze later geldelijk steunen. Ze lieten de schildering zien op het grote terras boven op de school die Robin en Gaby hebben gemaakt en de foto in het gastenboek waar ze de kinderen vliegers laten maken. Heel erg leuk. De foto's van vandaag komen later. De hele dag was het geweldig weer. Heerlijk warm in de zon maar toen we uit de school kwamen begon het weer te regenen, pijpestelen. Na even geschuild te hebben was het even wat droger dus konden we snel naar het hotel. We gaan zo wat eten en dan er vroeg in vanavond, is het plan. Of dat lukt hoor je morgen. We gaan morgen vliegen van Medan naar Kuala Lumpur en daarna door naar Sydney waar we overmorgen aan zullen komen. Yes! Eindelijk Robin weer zien!!

1. Martha:
    22 december 2017